<script type="text/javascript"> nuffnang_bid = "47b0cc2252348bb13393d12c20c97e2d"; document.write( "<div id='nuffnang_lr'></div>" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })(); </script>

Hikayat Abdullah Munsyi (1849) Full

Download Hikayat Abdullah Munsyi (1849). Karya yang tinggi nilai sejarahnya, Sebuah Hikayat Kesusasteraan Melayu telah dikarang oleh Abdullah bin Abdul Kadir (1796-1854) mengisahkan tentang kehidupan Munshi Abdullah, yang telah ditulisnya sendiri. Ianya mengisahkan tentang hidupnya daripada kecil sehinggalah dewasa. 

Hikayat Abdullah Munsyi (1849) Full

Hikayat Abdullah juga mengandungi cerita tentang Kolonel Farquhar, Tuan Raffles, Panglima Besar, Tuan Long dan hubungan mereka dengan Munshi Abdullah. Selain dari itu, ia juga menceritakan tentang kisah beliau semasa mula mengajar di Anglo-Chinese College sehingga beliau menjadi seorang guru yang bertauliah dan penulis yang terkenal. Download Hikayat Abdullah Jilid Pertama Salinan Ketiga.

Hikayat Abdullah Munsyi



Download Download Hikayat Abdullah Jilid Pertama Salinan Ketiga.

Siapa Abdullah Munshi

Abdullah bin Abdul Kadir merupakan seorang tokoh yang telah membuka sebuah lembaran baru dalam bidang kesusasteraan di tanah air kita. Ayah beliau bernama Shaikh Abdul Kadir berasal negeri Arab manakala ibunya Salmah seorang peranakan Hindu yang berasal dari Kedah dan beragama Islam. Beliau merupakan seorang yang berketurunan kacukan Arab dan India.

Ketinggian ilmu telah melayakkan beliau menerima gelaran "Munshi" yang bermaksud guru. Ilmu pengatahuan yang dimiliki beliau telah membentuk Abdullah menjadi seorang yang berfikiran kritis dalam menyingkap keadaan sesebuah budaya bangsa ketika itu. Ilmu yang menjadi bekalan kepadanya telah memberikan beliau satu kelebihan hingga mempu mengangkat diri beliau menjadi seorang tokoh utama dalam kesusasteraan.

E-Book Hikayat Abdullah Munsyi

Hikayat Abdullah Jilid Pertama Salinan Ketiga. Karya Hebat oleh Abdullah bin Abdul Kadir adalah teks kesusasteraan yang penting dalam mengkaji tahap-tahap perkembangan kesusasteraan di Malaysia. Teks ini diketegorikan sebagai teks kesusasteraan berbentuk sejarah. Hikayat Abdullah Munsyi (1849) Full.
Previous
Next Post »