<script type="text/javascript"> nuffnang_bid = "47b0cc2252348bb13393d12c20c97e2d"; document.write( "<div id='nuffnang_lr'></div>" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })(); </script>

Apa itu Zika Virus (Demam Zika)

Virus Zika (ZIKV) adalah sejenis virus dari kumpulan keluarga Flaviviridae dan Genus Flavivirus. Apabila seseorang manusia deserang Virus Zika, ia menyebabkan Penyakit Demam Zika. Zika, Denggi, Chikungunya dan Demam Kuning serta West Nil dan Japanese Encephalitis dikelaskan dalam kumpulan virus Flaviviridae. Kita boleh mengenali dan mengesan tanda-tanda serangan virus zika dengan melawat laman-laman kesihatan seperti Zika virus Infection dan Pemantauan Virus Zika oleh KKM.

Apa itu Zika Virus (Demam Zika)

Nyamuk Punca Demam Zika

Virus Zika disebarkan oleh nyamuk dari beberapa spesies Genus Aedes - Aedes aegypti, Aedes africanus, Aedes apicoargenteus, Aedes furcifer, Aedes luteocephalus dan Aedes vitattus. Zika virus infection is a mild febrile viral illness transmitted by mosquitoes. Informasi Apa itu Zika Virus (Demam Zika) ini sekadar untuk bacaan pengetahuan. Jika ada simptom demam zika anda dinasihati berjumpa pakar kesihatan yang bertauliah.

Asal Usul Virus Zika

Virus ini pertama kali ditemui pada tahun 1947 dan berasal dari Monyet Rhesus di Hutan Zika, Uganda, Afrika. Walaupun kumpulan monyet ini telah dikuarantin atau diasingkan dari manusia, namun dari 1951 hingga 1981, namun banyak kes jangkitan manusia dilaporkan dari negara-negara Afrika. Malah turut berlaku Demam Zika di  bahagian-bahagian Asia termasuk India, Malaysia, Filipina, Thailand, Vietnam dan Indonesia.
Previous
Next Post »