<script type="text/javascript"> nuffnang_bid = "47b0cc2252348bb13393d12c20c97e2d"; document.write( "<div id='nuffnang_lr'></div>" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })(); </script>

Sebab Malaysia Gagal dalam Ujian TIMSS dan PISA

Guru mungkin tidak terkejut melihat Aksi Muhyiddin Menteri Pendidikan yang Terkejut bila mendapati Malaysia di kedudukan Tercorot dalam Ujian Pisa. Apabila Pemikiran aras terlalu tinggi seperti sistem pendidikan kita dilaksanakan, Tiada insan yang mampu lagi mempertahankan kecerdikan mereka. Mungkin Itu sebabnya Malaysia sentiasa berada dalam kedudukan Top 10 dalam apa juga ranking yang ada di dunia ini. Hanya Ujian TIMSS dan PISA saja Malaysia berada di tempat yang tercorot.

Tidak salah kalau Guru buat-buat terkejut Melihat Aksi Melodrama Menteri Pendidikan Muhyiddin yang terperanjat bila Malaysia di senarai tercorot dalam Penilaian Pendidikan Antarabangsa TIMSS and PISA. 

Hati siapa yang tak terguris. Mungkin hati Muhyiddin terluka bila selama ini meletakkan Pendidikan Malaysia berada di kedudukan 10 terbaik di dunia rupa-rupanya "Menipu diri Sendiri". Melihatkan gaya Pemikiran Aras tersangat Tinggi dalam menghasilkan idea-idea untuk sesuatu dasar pendidikan. Frasarana Teknologi tercanggin yang 5 tahun cahaya mendahului masa sebenar. Keberhasilan PPPM yang telah menjadikan Murid sekolah rendah di Malaysia hari ini mempelajari bahasa ketiga dan keempat merupakan sesuatu yang normal. Media Massa juga tidak putus-putus menyampaikan keputusan Johan dan Naib Johan wakil Malaysia dalam apa jua sekalipun pertandingan pendidikan international yang disertai Malaysia. Laporan sistem pendidikan di Malaysia yang hampir 100% pengajaran dan pembelajarannya berlaku secara virtual dan terbaharu menggunakan gelombang otak saja pun boleh.

Laporan Kaji Selidik Keputusan Corot Malaysia TIMSS and PISA

Kaji Selidik (KPM) 3 Punca Keputusan TIMSS and PISA (Sains dan Matematik) Malaysia berada dalam kumpulan terbelakang bersama Montenegro dan Tamil Nadu India. Memandangkan seluruh rakyat diwara-warakan bahawa Sistem Pendidikan Malaysia Terbaik Dunia seiring dengan peruntukan dana jutaan ringgit dihabiskan untuk Mutu Pendidikan di Malaysia. Kementerian Pendidikan akhirnya menyiapkan Laporan Kajian bagi menjawab Kenapa Pendidikan Malaysia Tercorot (Keputusan TIMSS and PISA).

Memetik sebahagian dari Laporan Kajian Keputusan TIMSS and PISA oleh (KPM) Kementerian Pendidikan Malaysia, menyatakan 3 Penyebab utama Kemerosotan Pendidikan di Malaysia ialah
  1. Guru tidak mengajar dengan betul
  2. Murid tiada kesungguhan menjawab
  3. Format Soalan yang terlalu panjang

Keputusan TIMSS and PISA Malaysia, usah terlalu beri tekanan kepada Muhyiddin. Walaupun Sistem Pendidikan Thailand berjaya mendahului kita, namun Montenegro masih ketinggalan 1 mata di belakang kita. Tidak menjadi kesalahan sekiranya Malaysia yang Sistem Pendidikan Bertaraf Dunia dikategorikan bersama Tamil Nadu India dan Montenegro sekalipun. Yakinlah pada strategi pemimpin kita, bersabarlah. PPPM pasti akan menampakkan hasil gemilangnya 50 atau 80 tahun lagi.

Sebab Malaysia Gagal dalam Ujian TIMSS dan PISA

Sebab Malaysia Gagal dalam Ujian TIMSS dan PISA

Melalui laporan post mortem yang dihasilkan secara diam-diam tanpa didedahkan kepada umum. Guru pasti lebih terkejut dari Muhyiddin Terkejut bila melihat Apa yang dijadikan punca oleh Kementerian Pendidikan setelah keputusan TIMSS dan PISA benar-benar memberi Aib kepada Sistem Pendidikan Negara. Nampaknya, walaupun setiap dasar diputuskan dengan gaya pemikiran Aras Terlalu Tinggi sekalipun, kebodohan sejati dalam diri akan terbit jua suatu hari nanti.
Previous
Next Post »