<script type="text/javascript"> nuffnang_bid = "47b0cc2252348bb13393d12c20c97e2d"; document.write( "<div id='nuffnang_lr'></div>" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })(); </script>

Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita

Tahukah anda Senarai 5 Negara yang berisiko tinggi dan bahaya untuk wanita. Risiko yang dimaksudkan merangkumi beberapa aspek dari nilai-nilai kemanusiaan. Termasuklah kesihatan, pendidikan, kebebasan, hak kewanitaan dan juga keselamatan. 

Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita

Senarai negara paling bahaya untuk wanita telah dikeluarkan adalah hasil dari Kaji Selidik Trust Law The world's most dangerous countries for women. Merujuk Laman Sumber, Berikut merupakan Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita diami di seluruh dunia.

Afghanistan

Di belenggu pemberontakan dan kemiskinan teruk, Afghanistan disenaraikan sebagai paling merbahaya kepada wanita secara keseluruhannya.

Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita

1/10 Wanita di Afghanistan menghadapi risiko mati ketika melahirkan anak. Hampir 87 peratus wanita yang buta huruf. 70-80 peratus kanak-kanak perempuan dan wanita terpaksa menghadapi perkahwinan.

Congo

Masih terasa bahang daripada perang 1998-2003 dan disertakan bencana kemanusiaan yang mengorbankan 5,400,000, Republik Demokratik Congo menduduki tempat kedua disebabkan oleh keganasan seksual yang menakutkan.

Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita

Kira-kira 1150 wanita dirogol setiap hari, atau 420,000 setahun, menurut laporan baru-baru ini dalam American Journal Kesihatan Awam. Kempen Wanita Congo Terhadap Keganasan Seksual meletakkan bilangan kes rogol pada 40 wanita sehari. 57 peratus wanita mengandung mengalami anemia.

Pakistan

Mereka yang ditinjau dinamakan budaya, suku kaum dan agama amalan yang berbahaya kepada wanita, termasuk serangan asid, anak dan perkahwinan paksa dan hukuman atau hukuman oleh rejam atau penderaan fizikal yang lain.

5 Negara yang berisiko tinggi dan bahaya untuk wanita

Lebih 1,000 wanita dan gadis menjadi mangsa ‘honour killing’ setiap tahun, menurut Indian Home Secretay Madhukar Gupta. 90 peratus wanita dalam Pakistan menghadapi keganasan rumah tangga.

India

Pembunuhan janin wanita, perkahwinan kanak-kanak dan perdagangan wanita dan perhambaan dalam negeri membuat India menduduki tempat keempat paling berbahaya bagi wanita.

Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita

100 juta orang, kebanyakannya wanita dan perempuan, terlibat dalam perdagangan dalam satu cara atau lain, menurut bekas India Home Secretay Madhukar Gupta. Sehingga 50 juta kanak-kanak perempuan yang hilang sejak abad yang lalu dan pembunuhan janin. 44,5 peratus kanak-kanak perempuan telah berkahwin sebelum usia 18 tahun.

Somalia

Salah satu negara yang paling miskin, negara-negara yang paling ganas dan tanpa undang-undang, Somalia menduduki tempat yang kelima kerana risiko bahaya kematian yang tinggi termasuk jenayah rogol, Face Genita Mutilation (FGM) dan perkahwinan kanak-kanak kecil.

Statistik 5 Negara Berbahaya untuk Wanita

95 peratus wanita menghadapi FGM, kebanyakannya berumur di antara 4 dan 11. Hanya 9 peratus wanita melahirkan anak di tempat rawatan kesihatan. Hanya 7.5 peratus kerusi Parlimen dipegang oleh wanita.

Negara Berisiko Untuk Wanita

Laporan Trustlaw merupakan hasil statistik setelah membuat tinjauan pendapat ke atas 213 pakar jantina dari lima buah benua untuk menyenaraikan negara yang paling berbahaya kepada penduduk wanitanya. Selain berpandukan pendapat keseluruhan dan berdasarkan beberapa jenis risiko seperti kesihatan, pendidikan, kebebasan, hak kewanitaan, keselamatan dan lainnya.
Previous
Next Post »