<script type="text/javascript"> nuffnang_bid = "47b0cc2252348bb13393d12c20c97e2d"; document.write( "<div id='nuffnang_lr'></div>" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })(); </script>

Kata Gurauan Jokowi bertemu Najib Razak

Jokowi ke malaysia. Seloka Golf Diplomatik Lawatan Presiden ke-7 Indonesia Joko Widodo (Jokowi) di Malaysia sangat besar pengertiannya dalam hubungan kedua-dua-dua negara berjiran. Eratkan Hubungan Malaysia – Indonesia. Bukan sekadar hubungan diplomatik, malah mempunyai pertalian darah, agama dan sejarah yang panjang sentiasa diperkukuh dan teladan dipelajari.

Kata Gurauan Jokowi bertemu Najib Razak

Lawatan Presiden Indonesia ke Malaysia menggambarkan keperibadian Joko Widodo aka Jokowi yang amat sederhana dan sungguh rendah hati. Satu pertemuan yang sempurna dan ketibaan disambut Dato Seri Najib yang juga terkenal dengan cara pemerintahan adil dan takwa kepada Allah.

Pertemuan dua tonggak pemimpin (Malaysia – Indonesia) iaitu Jokowi dan Najib Razak begitu sederhana sekali. Kerendahan hati Jokowi umpama membawa keperibadian rakyat Indonesia. Memandangkan budaya pemimpin Malaysia, sepertimana Golf Diplomatik semasa pertemuan Najib dan Obama di Hawaii. Presiden Jokowi yang begitu popular di Indonesia sebagai presiden yang berjiwa rakyat dengan rendah diri sempat bergurau bersama Najib Razak. Extra: Respon Najib untuk Gurauan Jokowi.

Saya ini wong ndeso, wong kampung, nggak ngerti golf. Saya bisanya nyangkul. Saya itu tidak bisa main golf. Belum pernah pegang stik golf. Belum pernah lihat dalamnya golf gimana.
— Jokowi Presiden ke-7 Indonesia

Ular tedung tidak hilang bisanya kalau menyusur akar, menggambarkan keperibadian presiden Indonesia ini. Seperti kata-kata Khalifah Abdul Malik bin Marwan, Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab dan Merendahkan hati ketika berkedudukan tinggi. Sentiasa memaafkan ketika berupaya untuk membalas dan Tetap bersikap adil ketika dirinya masih kuat. 

Beza antara rendah hati dan rendah diri. Rendah hati iatu berbaik hati kepada orang lain. Sementara rendah diri iaitu rasa tidak yakin pada diri.

Joko Widodo bertemu Najib Razak

Presiden Jokowi, yang dilantik sebagai Presiden Indonesia pada 20 Oktober tahun lepas, kini dalam rangka lawatan negara pertama tiga hari ke Malaysia, atas undangan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil di sisi Allah, laksana berada di atas mimbar yang terbuat dari cahaya. Mereka itu orang-orang yang berlaku adil dalam menetapkan hukum, baik kepada rakyat mahupun kepada keluarga. Bersama doa, Semoga Presiden Jokowi, Dato Sri Najib dan Rosmah Mansor sentiasa dilimpahi rahmat dari-Nya
Previous
Next Post »